Pilaszkowice – gra światła i cieni

Drewniany kościół w Pilaszkowicach na Lubelszczyźnie, niewielkiej wsi w dolinie Giełczwi (lewobrzeżny dopływ Wieprza) z zewnątrz co najwyżej przyciąga spojrzenie. Wewnątrz zachwyca łukową konstrukcją sklepienia, a gdy zaświeci słońce zdumiewa odkrywając swoje piękno w grze światła i cienia.

Archiwaln
Archiwalne zdjęcie, na którym widać konstrukcję ścian

Kościół p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa powstał w latach 1933–34. Wzniesiony został w Lublinie przy ul. Kunickiego wg projektu architekta Tadeusza Witkowskiego. Postawił go majster Jan Pożak używając do budowy podkładów torowych. Miało to znaczenie symboliczne, ponieważ dzielnica Dziesiąta w Lublinie, w której wznoszono  drewniana świątynię rozwijała się jako osiedle kolejowe. Dopasowane do wyglądu świątyni wyposażenie wnętrza pochodzi z 1944 r.

bbb
Kościół stoi w eksponowanym miejscu, dziesięć lat temu przeszedł gruntowny remont

Kościół został przeniesiony do Pilaszkowic  w latach 1985–89, gdy w Lublinie postanowiono postawić w jego miejscu ceglaną budowlę w stylu niewiadomym.

Konstrukcja sumikowo-łątkowa
Konstrukcja sumikowo-łątkowa

Pilaszkowicka świątynia jest konstrukcji sumikowo–łątkowej. Jej charakter dobrze obrazuje ją rysunek powyżej, zaczerpnięty z Wikipedii. Zaprojektowana została z stylu neogotyckim, co jest wyjątkiem w przypadku konstrukcji z drewna.

Stylowe wnętrze świątyni doświetlone popołudniowym słońcem
Stylowe wnętrze świątyni doświetlone popołudniowym słońcem

Wewnątrz cechą charakterystyczną jest to, że prezbiterium nie zostało wyodrębnione od nawy. Sklepienie ma kształt łukowy. Doświetlają je wysoko umieszczone okna. Ściany i sklepienie wyłożone jest boazerią. Chór muzyczny nadbudowany nad nawą z parapetem o prostej linii.

W Pilaszkowicach jest ponadto bezstylowy dwór z 1880 r. Przy nim zachowały się resztki parku, założonego wg tradycji z inicjatywy Jana III Sobieskiego. Aleje mają kształt litery M – symbolizują imię jego ukochanej Marysieńki.